הוראות חוזיות בסיסיות שמומלץ לכלול בהסכמים

מבוא

לכל עסק סוגי התקשרויות הנגזרים מאופי פעילותו. בנוסף להתקשרויות העיקריות שבליבת העסק, לכל עסק יש גם מגוון התקשרויות נלוות, חלקן כלליות (הקיימות במרבית סוגי העסקים), וחלקן נועדו לתמוך במוצרים והשירותים המשמשים אותו בפעילותו השוטפת. בעוד שעסקים רבים משקיעים משאבים ותשומת לב בהסכמי ההתקשרות המרכזיים שלהם מתוך הבנה שמהסכמים אלו עלול לצמוח פוטנציאל הנזק, ניכר כי ישנה נטייה להזניח את אותם הסכמים נלווים שאינם בליבת הפעילות, אם מחוסר מודעות ואם מתוך אי-הבנה של ההשלכות האפשריות.

חשיבות ההסכמים הנלווים

דווקא באותם הסכמים נלווים שעסק מתקשר בהם במהלך פעילותו היומיומית עלולים להסתתר "מוקשים" שבעל העסק אינו מודע להם. לכן, ישנה חשיבות קריטית לכלול בהסכמים אלה מנגנוני הגנה מתאימים שיסייעו במניעת נזקים ובהתמודדות עם מחלוקות אפשריות בעתיד.

דוגמאות להוראות חוזיות חיוניות בהסכמי שירותים

  1. אי תחולת יחסי עבודה

בהסכמים עם נותני שירותים חיצוניים חשוב לכלול הוראות מפורשות המבהירות כי לא מתקיימים יחסי עובד-מעביד בין הצדדים. הוראות אלה צריכות לפרט את מאפייני ההתקשרות העצמאית ולהבהיר כי נותן השירות אחראי בעצמו לתשלומי המס, ביטוח לאומי וזכויות סוציאליות אחרות (ובמידה ואותו נתן שירותים מעסיק בעצמו עובדים, אשר מעניקים את השירותים בתוך בית העסק – הוראות המבטיחות נאותות תנאי העסקה של אותם עובדים).

  • אחריות ושיפוי

יש חשיבות רבה לכלול סעיפים המגדירים את גבולות האחריות של הצד הנותן את השירותים או שמספק את המוצר בנוגע לפגמים בשירות ו/או מוצר וכן הוראות מתאימות לגבי התחייבותו לשפות את העסק בגין נזקים שייגרמו כתוצאה מביצוע התחייבויותיו על פי ההסכם או מהפרה של ההסכם מצדו. סעיפים אלה צריכים להתייחס למגוון רחב של נזקים אפשריים, כולל נזקים ישירים ועקיפים ובכל בהתאם לסוג העסק ומאפייניו.

  • מנגנונים להבטחת טיב השירות או המוצר ותקופת אחריות

קביעת מנגנונים שיכללו בטוחות מספקות להבטחת טיב השירות או המוצר, ובהמשך לאספקתם גם את יישום ההתחייבות לתקופת אחריות היא אלמנט קריטי בהסכמים. בטוחות אלה יכולות לכלול:

  • ערבויות ביצוע המבטיחות את מילוי התחייבויות נותן השירות לאספקת המוצר או השירות
  • ערבויות בדק להבטחת התקופה שלאחר השלמת אספקת המוצר או השירות ("תקופת האחריות")

ההוראות הנ"ל ייקבעו בכל הסכם בהתאם להיקף השירותים או המוצרים שייסופקו במסגרת אותו הסכם, ויותאמו לאופי ההסכם (קצר/ארוך טווח), סוגי המוצרים/שירותים וכן מנגנונים להפחתה מדורגת בכמות וטיב הבטוחות בהתאם לקצב התקדמות האספקה של אותם מוצרים/שירותים ("אבני הדרך" בהסכם).

  • הגנה על קניין רוחני

הוראות הנוגעות לאיסור שימוש בקניין רוחני השייך למקבל השירות והתחייבות לשמירת סודיות הן חיוניות בהסכמי שירותים. יש לכלול סעיפים המגדירים בבירור:

  • בעלות על קניין רוחני קודם אשר היה מצוי אצל מקבל השירות ואשר נותן השירות נחשף אליו בקשר עם מתן השירותים וכן לגבי קניין רוחני שנוצר במהלך מתן השירותים.
  • התחייבות לשמירה על סודיות של מידע רגיש של מקבל השירותים אליו נחשף נותן השירותים, הכוללת, בין היתר, הוראות המתייחסות להיקף המידע הרגיש ותקופת ההתחייבות לסודיות.
  • זכות קיזוז

זכות הקיזוז מהווה מעין "סעד עצמי" חזק ויעיל, המאפשר לצד להסכם לממש את זכויותיו באופן מיידי, ללא צורך בפנייה לערכאות. סעד הקיזוז יעיל במיוחד עבור הצד המקבל את השירות/מוצר, אשר יכול לקזז מהתשלומים שעליו להעביר למספק השירות/המוצר בגין נזקים שנגרמו לו על ידי מספק השירות/ המוצר או חבויות אחרות שיש לנ"ל כלפי הצד המקבל. מאחר ועל פי חוק החוזים הישראלי זכות הקיזוז מהווה ברירת מחדל בהתקשרויות בין צדדים, יש לוודא שההסכם אינו כולל הוראה האוסרת על ביצוע קיזוז (ובמקרים בהם צד מעוניין לאפשר קיזוז באופן רחב יותר מהקבוע בדין – יש לקבוע זאת באופן מפורש).

סיכום

בחיי היומיום של כל עסק מתקיימות התקשרויות רבות, שלעיתים נעשות ללא תשומת לב מספקת למשמעויותיהן המשפטיות. הכללת מנגנוני ההגנה המתאימים בהסכמי ההתקשרות היא צעד מהותי שיכול לחסוך לעסק זמן וכסף רב בעתיד. הוראות חוזיות נכונות ומקיפות מאפשרות לעסק להפחית סכסוכים אפשריים ככל הניתן (ובמידה ואלו בלתי נמנעים, להבטיח "נקודת פתיחה" משופרת מבחינה משפטית) ולהימנע מהצורך בהתדיינויות משפטיות ארוכות ויקרות.

מומלץ לבחון באופן תקופתי את כלל ההסכמים הנהוגים בעסק, לרבות אותם ההסכמים הנלווים שאינם בליבת הפעילות, ולוודא כי הם מספקים את ההגנות הנדרשות בהתאם לצרכי העסק המשתנים ולהתפתחויות בתחום המשפט.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *